Jonge kinderen met vijandige interpretatiestijl vaker agressief

0
1168
vijandige interpretatiestijl

Een vijandige interpretatiestijl zorgt voor agressief gedrag en is al zichtbaar bij kinderen van 3 tot 8 jaar. Zij denken bijvoorbeeld dat anderen hen uitlachen, voelen zich bij niet mee kunnen spelen buitengesloten of zijn ervan overtuigd dat een ander expres zijn of haar speelgoed kapot maakt. Eenvoudige instructies aan ouders of kinderen verminderen het agressieve gedrag.

Dat blijkt uit promotieonderzoek van Anouk van Dijk aan de Universiteit Utrecht. Eerst heeft Van Dijk onderzocht waar dit soort vijandige interpretaties bij jonge kinderen vandaan komt. Waarom denken zij niet, bijvoorbeeld, dat de andere kinderen lachten om een grapje, per ongeluk het speelgoed kapot maakten of simpelweg geen plek hadden om iemand te laten meespelen?

Kenmerken

Het promotieonderzoek laat zien dat jonge kinderen met een vijandige interpretatiestijl vaker agressief zijn. Dit komt omdat zij minder accuraat redeneren over de intenties van anderen en gevoeliger zijn voor vervelende sociale gebeurtenissen. Ook hebben zij ouders die minder positieve interpretaties maken als zij sociale situaties bespreken. Behandeling kan zich dus mogelijk op deze factoren richten, hoewel verder onderzoek eerst moet uitwijzen of deze kenmerken inderdaad oorzaken zijn van een vijandige attributiestijl.

Er werd niet gevonden dat kinderen met een vijandige interpretatiestijl meer gepest worden door leeftijdgenoten of minder goed begrijpen dat mensen verschillende gedachten kunnen hebben over dezelfde situatie (‘theory of mind’).

Aanpak

Vervolgens is onderzocht of het mogelijk is om vijandige interpretatiestijlen bij jonge kinderen te verminderen. Dit bleek het geval: eenvoudige instructies aan ouders of kinderen leidden ertoe dat kinderen minder vijandige interpretaties maakten. Toekomstig onderzoek moet uitwijzen of dit vervolgens daadwerkelijk tot een afname van agressie leidt.

Bron: uu.nl

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond vroeghulp- en -signalering

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here