Voor iedereen die werkt aan passend en inclusief onderwijs voor kinderen met een beperking, psychische aandoening of chronische ziekte zijn drie nieuwe informatiebladen beschikbaar. De titels luiden ‘Randvoorwaarden om naar school te gaan’, ‘De stem van ouders’ en ‘Onderzoek School en vriendschap’.
De uitgaven zijn ontwikkeld door Ieder(in) en MIND Landelijk Platform Psychische Gezondheid en Patiëntenfederatie Nederland. Hieronder volgt een korte omschrijving met downloads naar de informatiebladen.
Randvoorwaarden om naar school te gaan
Elk kind heeft recht op onderwijs. Dat zegt het VN-verdrag Handicap. Voor kinderen met een beperking, psychische aandoening of chronische ziekte is meestal wat extra’s nodig om naar school te kunnen gaan. Wat is er voor deze leerlingen nodig om onderwijs te kunnen volgen? En wie moet daarvoor zorgen?
Download het informatieblad:
Randvoorwaarden om naar school te gaan – pdf en word-versie
De stem van ouders
Ouders met kinderen in het passend onderwijs moeten vaak enorm knokken om zaken voor hun kinderen voor elkaar te krijgen. Ze zijn afhankelijk van de school, het samenwerkingsverband, soms ook de zorgverzekeraar, het zorgkantoor of de gemeente en worden vaak niet als serieuze gesprekspartner gezien. Hierin moet verandering komen.
Download het informatieblad:
De stem van ouders – pdf en word-versie
Onderzoek School en vriendschap
Welke invloed heeft het schooltype op het sociale leven van een leerling met een beperking, aandoening of chronische ziekte? Dit was de kernvraag van het onderzoek ‘School en vriendschap’. De publieksversie van het onderzoeksrapport zet de belangrijkste bevindingen en aanbevelingen op een rij.
Download de publieksversie:
School en vriendschap – pdf en word-versie