Handvatten om een gezonde eetomgeving te creëren

0
298
herhaald proeven leert peuters gevarieerder eten

Ouders handvatten bieden om hun kinderen te stimuleren aan de eettafel gezondere keuzes te maken. Dát beoogt onderzoeker Junilla Larsen te bereiken met haar boek Eetgedrag in balans: Een gezonde eetopvoeding. Hierin vertaalt zij wetenschappelijke kennis over eetgedrag naar een breed publiek.

Om kinderen meer groenten laten eten, is het bijvoorbeeld aan te raden om hen het herhaaldelijk aan te bieden. “Uit onderzoek blijkt dat kleine kinderen groenten gaan proberen én waarderen wanneer je het zeker acht tot tien keer op verschillende momenten aanbiedt”, vertelt Junilla Larsen, onderzoeker aan de Radboud Universiteit, op nu.nl. Maar veel ouders zijn dan allang gestopt. Wanneer een kind drie keer de sperziebonen heeft geweigerd, denken ouders: Laat maar zitten die sperziebonen. Die lust hij niet.” Een ander advies is zelf blij kijken als je iets proeft: kinderen zijn dan sneller geneigd ook een hapje te nemen.

Spelenderwijs

Druk uitoefenen werkt meestal averechts. “Kinderen vanaf een jaar of twee zijn al autonome individuutjes. Die voelen haarfijn aan dat hun vader of moeder iets belangrijk vindt en komen daartegen in opstand. Gewoon aanbieden en als het niet lukt, later nog eens proberen. Het is belangrijk de autonomie van een kind te respecteren.

Peuters spelen vaak met hun eten. ‘Zelf doen’ is een gevleugelde uitspraak onder tweejarigen. “Láát ze het zelf doen”, adviseert Larsen. “Kinderen willen groenten bijvoorbeeld samenknijpen en aflikken. Als je jonge kinderen de vrijheid geeft om groenten te ontdekken, zullen ze sneller geneigd zijn om van de groen­ten te proeven.”

Wat ook helpt, is gezond eten leuk te maken. “Bijvoorbeeld door verschillende soorten groenten in verschillende kleuren aan te bieden en kinderen zelf te laten kiezen. Of door het aan te bieden in leuke vormpjes of met een parasolletje erin als op een toetje.”

Grootste gezondheidswinst

Overigens valt de grootste gezondheidswinst te halen met het overschakelen van limonade op water of thee zonder suiker. “Uit onderzoek blijkt dat kinderen die water drinken in plaats van suikerhoudende dranken, minder dikke volwassenen worden. Veel ouders en andere opvoeders realiseren zich niet hoeveel extra en onnodige energie kinderen binnenkrijgen via suikerhoudende dranken.”

Eetgedrag in balans: Een gezonde eetopvoeding >>

Bron: nu.nl

 

 

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond vroeghulp- en -signalering

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here