Gebrek aan inlevingsvermogen bij autisme bemoeilijkt taalbegrip

0
1453
autisme en emoties

Kinderen met een autismespectrumstoornis (ASS) hebben problemen in de sociale communicatie en interactie. Deels komt dit waarschijnlijk doordat zij zich moeilijk kunnen inleven in wat iemand anders denkt, ziet, weet of voelt. Dit gebrek aan inlevingsvermogen heeft invloed op hun vaardigheden in taalbegrip.

Dat blijkt uit promotieonderzoek van Jessica Overweg. De promovenda heeft onderzocht of kinderen met ASS ook moeite hebben met taalbegrip door inlevingsproblemen.

Perspectiefwissel

Voor een goed taalbegrip moet je als luisteraar je kunnen verplaatsen in de spreker. Dit is bijvoorbeeld nodig voor het begrip van de persoonlijke voornaamwoorden ‘ik’ en ‘jij’. Stel dat een collega zegt: James zei: “Jij hebt de prijs gewonnen”. Om erachter te komen naar wie jij verwijst, is het nodig om het perspectief van de huidige spreker (de collega) te verruilen voor dat van de oorspronkelijke spreker (James). Zonder deze perspectiefwissel denkt de luisteraar de prijs gewonnen te hebben, terwijl de collega het voornaamwoord jij gebruikt om naar zichzelf te verwijzen. Om deze perspectiefwissel te kunnen maken, moet je je dus wel kunnen verplaatsen in de spreker.

Meer aandacht nodig voor taalbegrip

Overweg onderzocht of kinderen met ASS moeite hebben met het begrip van verschillende soorten taaluitingen waarbij een perspectiefwissel nodig is, waaronder het begrip van persoonlijke voornaamwoorden. Haar onderzoek laat zien dat kinderen met ASS moeite hebben met taalbegrip, deels door inlevingsproblemen. De problemen hiermee hebben niet alleen invloed op hun vaardigheden in sociale communicatie en interactie, maar ook op hun vaardigheden in taalbegrip. Het is dus belangrijk dat er in de toekomst, in de hulpverlening of op school, meer aandacht wordt besteed aan het taalbegrip van kinderen met ASS.

Taking an alternative perspective on language in autism >

Bron: rug.nl

 

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond vroeghulp- en -signalering

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here