Spel en activiteit vormen dé communicatiemiddelen bij uitstek voor kinderen en jongeren die we ontmoeten in onze klinische praktijk. Zij verhouden zich tot het kind zoals de taal dat doet tot de volwassene. Prof. Nicole Vliegen (KULeuven) en psychodynamisch therapeute drs. Liselotte Grünbaum (Aalborg University, Denemarken) zoomen tijdens deze dag in op dit thema, dat zo centraal staat in de opleiding en het werk van elke kinderpsychotherapeut.
Spel
Al decennia lang denken kinderanalytici van Klein tot Alvarez na over de rol die spel heeft in de ontwikkeling en de behandeling van kinderen. Spel geeft ons een inkijk in de belevingswereld van het kind, die zowel onthullend als verhullend is. De gelaagdheid en de raadselachtigheid van therapeutisch spel daagt de therapeut uit om speels aanwezig te zijn, te denken en te handelen. Zowel de betekenis als het niveau van het spel vragen om een gepaste afstemming die telkens opnieuw gevonden moet worden. De verbinding, die via het spel ontstaat, kan een hefboom zijn voor therapeutische groei, verandering en herstel.
Ook voor jonge psychologen
Met deze studiedag hopen we niet alleen de ervaren kindertherapeuten te bereiken maar zeker ook de jonge psychologen die de kracht van dit medium aan het ontdekken zijn.
Op zaterdagochtend 10 juni organiseert de VVPT in samenwerking met RINO Vlaanderen een workshop met Liselotte Grünbaum.
De studiedag en de workshop zullen volledig in het Engels verlopen.
Voor meer informatie, klik hier