Studiedag Words and Pictures

    0
    141

    Datum: 6 oktober 2020

    Locatie: BCN Amsterdam Arena

    Sommige kinderen hebben te maken met ingrijpende levensgebeurtenissen; ze zijn mishandeld of misbruikt, getuige geweest van huiselijk geweld of één van de ouders wordt ernstig ziek. Er kan sprake zijn (geweest) van een uit-huis-plaatsing, korte of langere tijd wonen in een pleeggezin, een opname of detentie van een ouder of (complexe) echtscheiding. Vaak krijgen kinderen te weinig of geen informatie over deze belangrijke gebeurtenissen in hun leven. Soms krijgen ze de informatie op een moment of op een manier die maakt dat ze het niet goed in zich op kunnen nemen. Of horen kinderen van verschillende volwassenen, verschillende verhalen. Hierdoor kunnen ze klachten ontwikkelen die voorkomen hadden kunnen worden.

    Susie Essex ontwikkelde samen met haar collega’s de interventie ‘Words and Pictures’, het ‘Verhaal in Woord en Beeld’. In deze interventie maken ouders samen met de hulpverlener een aantal tekeningen met tekst. Voor het maken van deze tekeningen staan vier vragen centraal: Wie maken zich zorgen over de kinderen? Waar maken ze zich zorgen over? Wat is er gebeurd? En wat gaan we er aan doen? Als alle betrokken volwassenen het met het verhaal eens zijn, kunnen de behandelaar en de ouders de tekeningen met de kinderen gaan bespreken. Juist ook als ouders van mening verschillen, kan het maken van het ‘Verhaal in Woord en Beeld’ een goede interventie zijn.

    Tijdens deze cursus komen de verschillende stappen van het maken van het ‘Verhaal in Woord en Beeld’ aan bod. De docent geeft een theoretisch kader en bespreekt aan de hand van haar eigen werk met gezinnen diverse praktijkervaringen. Deelnemers oefenen met het maken van het ‘Verhaal in Woord en Beeld’ en kunnen na de trainingsdag in de praktijk met de interventie aan de slag.

    Voor meer informatie, klik hier

    ------
    Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond vroeghulp- en -signalering