Engels leren op jonge leeftijd raakt steeds meer ingeburgerd. Dit gaat niet ten koste van het Nederlands. Sterker nog: leerlingen die al vroeg Engelse woordjes en zinnetjes spreken, scoren zelfs hoger op Nederlandse taaltoetsen dan de landelijke norm.

Basisschoolleerlingen die al op de kleuterschool met Engels beginnen ondervinden geen hinder van het leren van die taal. Sterker nog: leerlingen die al vroeg Engelse woordjes en zinnetjes spreken, scoren zelfs hoger op Nederlandse taaltoetsen dan de landelijke norm. Dat valt te lezen in ‘Zicht op vroeg vreemdetalenonderwijs’, een onderzoek dat Expertisecentrum Nederlands deed in opdracht van het ministerie van onderwijs.

Bezorgdheid

Op steeds meer basisscholen leren kinderen al vanaf de kleuterklassen Engels. In 2003 op dertig scholen, inmiddels zijn het er zo’n 1400. Deze scholen geven een half uur tot een uur per week onderwijs in de Engelse taal, niet alleen tijdens vakken als tekenen, gym en geschiedenis, maar ook bij het eten van een stukje fruit of een spelletje tussendoor.

Hier en daar klinkt echter bezorgdheid. Gaat het leren van Engels op jonge leeftijd niet ten koste van de beheersing van het Nederlands? Proppen kinderen hun zinnen straks vol met anglicismen en spreken ze van laag in calorieën (low in calories) wanneer ze bedoelen dat iets weinig calorieën bevat? En zeggen ze administratie (administration) wanneer ze het over de regering hebben?

Advertentie

Stimulans voor moedertaal

Die bezorgdheid is nergens voor nodig. “Het leren van een vreemde taal stimuleert ook de moedertaal, weten we ook uit andere onderzoeken”, zegt Evelien Krikhaar in Trouw. Krikhaar was als taalwetenschapper bij het onderzoek betrokken was. “Hoe dat komt weten we niet precies, vermoedelijk doordat de focus op taalconcepten en woordenschat bij het leren van een vreemde taal de hele taalverwerving stimuleert.”

Onderzoeksbevindingen op hoofdlijnen

Het onderzoeksrapport Zicht op vroeg vreemdetalenonderwijs geeft een helder beeld van hoe vroeg vreemdetalenonderwijs (vvto) in Nederland wordt gegeven, maar ook waar de uitdagingen in de komende jaren nog liggen. Het rapport laat geen negatief verband zien tussen vvto en meertalig onderwijs en de Nederlandse taalbeheersing van leerlingen, noch dat er signalen zijn dat de toegankelijkheid van het onderwijs met de wetswijziging is afgenomen. Wel is te zien dat de vaardigheden van leraren die vvto geven uiteenlopen: van didactisch onderlegde native speakers tot groepsleerkrachten met taalkennis die nog in ontwikkeling is.

Bronnen: Trouw / Rijksoverheid

Vakblad Vroeg is er voor professionals die werken in de geboortezorg en met kinderen tot zeven jaar en hun ouders. Een abonnement kost slechts €28,- per jaar.

Ontdek ons VROEG-magazine

Vakblad Vroeg is er voor professionals die werken in de geboortezorg en met kinderen tot zeven jaar en hun ouders. Sleutelwoorden zijn preventie, vroegtijdige onderkenning en vroeghulp. Ons kwartaalmagazine biedt achtergrond en verdieping. Een abonnement kost slechts € 28,- per jaar.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen op het gebied van de geboortezorg en de zorg rond het jonge kind en zijn ouders? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief. Deze verschijnt iedere dinsdagochtend.

"*" geeft vereiste velden aan