Veel jonge kinderen met een autismespectrumstoornis krijgen naast hun reguliere behandeling individuele muziektherapie. Deze sessies, waarbij het kind samen met een zorgverlener spelenderwijs rond klank en ritme werkt, vermindert de symptomen verbonden aan de autismespectrumstoornis niet of nauwelijks.
Dat blijkt uit een internationale studie, getiteld Effects of Improvisational Music Therapy vs Enhanced Standard Care on Symptom Severity Among Children With Autism Spectrum Disorder, geleid door Noorse wetenschappers waarover eoswetenschap.eu bericht.
Onderzoeksaanpak
De wetenschappers coördineerden een studie die plaatsvond in negen landen, waarbij in totaal 364 kinderen tussen 4 en 7 jaar oud met een autismespectrumstoornis gedurende een half jaar werden gevolgd. Eén groep (precies de helft van de kinderen) kreeg reguliere therapie – zoals die beschikbaar was in het land van elk kind – terwijl de andere helft daarbovenop ook aan individuele sessies deelnam met een professionele muziektherapeut.
Bevindingen
Na een half jaar – wat critici trouwens een té korte periode vinden – vonden de onderzoekers weinig vooruitgang terug, zowel in de reguliere groep als de groep die muziektherapie had gekregen. Daarbij keken ze vooral naar typische symptomen zoals verminderde sociale vaardigheden en interactie, en ingeperkte en repetitieve gedragingen. Tussen beide groepen ontwaarden de vorsers geen significant verschil in de resultaten. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de kinderen geen vooruitgang boeken op muzikaal vlak, zoals in het leren lezen van noten of het leren bespelen van een instrument.
Zie ook: Music therapy may not lead to big benefits for kids with autism