Column: Verstrikt in elkaars net

0
45

‘Moeder heeft het gevoel het bij Lisa (3) nooit goed te kunnen doen. Het maakt haar onzeker en het lijkt wel hoe onzekerder en machtelozer ze wordt, hoe koppiger en bepalender het gedrag van Lisa….’ Lees de column van José Rombouts, Psychotherapeut/IMH specialist DAIMH.

Ik heb de deur van de praktijk nog niet geopend of Lisa stapt al parmantig over de drempel. Ruim 3 jaar en voor de duvel niet bang, lijkt het. Ze neemt direct ook verbaal de touwtjes in handen: ‘Ik ben Lisa en dat is Kim’, wijzend op haar moeder. Mamma Kim lijkt wat verlegen met de situatie. Het is de eerste keer ze naar de praktijk komen. Het enige wat ik weet is dat Lisa vaak boos is en dat er slaapproblemen zijn. Pedagogische adviezen hebben niet geholpen. Er moet uit een ander vaatje getapt worden.

In de kamer duikt Lisa direct in de zandbak. Op de correcties van moeder  reageert ze niet. Moeder pakt haar bij de bovenarm en zet haar op een stoeltje. Lisa loopt weg en moeder kijkt mij hulpeloos aan onderwijl een diepe zucht slakend. Ik ga bij Lisa zitten en benoem wat ik haar zie doen. Lekker voelt dat het zand hé? Dan leg ik uit wat de bedoeling is. Lisa wordt rustiger en ook moeder ontspant. Ik nodig moeder uit om eveneens bij de zandbak te komen zitten. Ik zie dat Lisa oogcontact met moeder maakt en benoem dat. Moeder glimlacht en zegt dat dat niet vaak gebeurt. Er is altijd ruzie. Lisa luistert slecht.  Lisa wil altijd dat moeder met haar meespeelt, maar als ze daar dan eindelijk tijd voor heeft, doet Lisa bokkig en nors. Moeder heeft het gevoel het bij Lisa nooit goed te kunnen doen. Het maakt haar onzeker en het lijkt wel hoe onzekerder en machtelozer ze wordt, hoe koppiger en bepalender het gedrag van Lisa.

We zitten nog steeds bij de zandbak. Lisa heeft de dieren erbij gepakt. Af en toe laat ze aan moeder horen dat ze de naam van het dier kent. Ik geef haar een compliment en vraag aan moeder of zij dat haar dochter geleerd heeft. Ze knikt trots. Moeder vertelt hoe moeilijk de eerste jaren met Lisa waren. Hoe somber ze geweest is en hoe weinig beschikbaar voor Lisa. Dit is geen pedagogisch probleem maar een ouder-kindrelatieprobleem. Moeder en dochter zitten verstrikt in elkaars net en ik ga hen helpen het net te ontwarren. Het moet lukken moeders ouderschap te verstevigen en haar band met Lisa te versterken. Ik weet zeker dat de slaapproblemen dan ook zullen verminderen!

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond vroeghulp- en -signalering

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here