Campagne zet in op 30% minder vroeggeboortes in 2030

0
79
Vroeggeboorte

In Nederland overlijden twee baby’s per dag en tien baby’s per dag ondervinden blijvende gevolgen. Tijd voor actie vindt Fonds Gezond Geboren. Op de Negenmaandenbeurs 2019 lanceert het fonds deze maand de landelijke campagne Strong Babies met als doel 30% minder vroeggeboortes in 2030.

Elk jaar worden in Nederland zo’n 170.000 baby’s geboren, 10% van deze kinderen maakt geen goede start. Vroeggeboorte is de grootste oorzaak, maar ook aangeboren afwijkingen of een te laag geboortegewicht zorgen ervoor dat drie baby’s per dag overlijden voor, tijdens of kort na de geboorte.

Fonds Gezond Geboren

Het is de ambitie van Fonds Gezond Geboren om het aantal baby’s dat geen gezonde start heeft in 2030 met 30% te verminderen. “Eén of twee weken langer in de baarmoeder en één of twee ons meer gewicht bij geboorte is van ongelooflijk groot belang voor de ongeboren baby”, zegt Manon Benders, neonatoloog in het UMC Utrecht en voorzitter van de wetenschappelijke raad van Fonds Gezond Geboren. “Het geeft een pasgeboren baby gewoon veel meer overlevingskans en minder kans op complicaties bij vroeggeboorte”

Fonds Gezond Geboren is in 2014 opgericht als nationaal gezondheidsfonds voor de verloskunde en neonatologie. De beroepsorganisaties van verloskundigen (KNOV), gynaecologen (NVOG) en neonatologen/kinderartsen (NvK) zijn er in vertegenwoordigd. Fonds Gezond Geboren vindt dat élk nieuw leven een goede start verdient.

Samenwerking RAI negenmaandenbeurs

Ter ondersteuning van de landelijke campagne zocht Fonds Gezond Geboren de samenwerking op met de Negenmaandenbeurs. Deze vindt plaats van 20 tot en met 24 februari in RAI Amsterdam. “Als Negenmaandenbeurs vinden wij het belangrijk dat baby’s, overal ter wereld, gezond geboren kunnen worden. Daarom steunen wij dit jaar Strong Babies, het initiatief van Fonds Gezond Geboren” verteld Danielle Meester, beursmanager Negenmaandenbeurs. “Je kunt je steentje bijdragen door te doneren bij de bestelling van je Negenmaandenbeurstickets. Bij jouw aankoop kun je apart aangeven dit te willen doen.”

Actieplatform Strong Babies

Het actieplatform Strong Babies is in samenwerking met Emolife ontwikkeld.  Emolife is gespecialiseerd in het ontwikkelen van fundraising concepten. In de loop van 2019 volgt er een landelijke on-en offline awareness campagne op radio TV en pintmedia.

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond vroeghulp- en -signalering

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here