‘Elke 22 uur wordt in Nederland een baby geboren met cerebrale parese. Tijd voor minder vooroordelen. #ditisCP’. Deze slogan vormt de aftrap van een campagne tegen de vele vooroordelen over cerebrale parese (CP) die in de samenleving leven.
De campagne is een initiatief van de BOSK, vereniging van mensen met cerebrale parese. CP is de meest voorkomende, ongeneeslijke, lichamelijke beperking bij kinderen. In Nederland worden ieder jaar 400 kinderen met CP geboren, maar op straat kent niemand deze aandoening. Hierdoor lopen deze kinderen, jongeren en volwassenen tegen een hoop vooroordelen aan. Reden voor de BOSK om de campagne #ditisCP te lanceren.
Tijd voor minder vooroordelen
De campagne brengt de vooroordelen in beeld. De drie hoofdrolspelers zijn: Jeffrey, Lauren en Romy. In drie korte films op www.ditisCP.nl vertellen zij hoe andere mensen soms door een andere bril naar hen kijken. Romy (9 jaar): “Als ik in de speeltuin speel en ik heb mijn spalk om, hoor ik vaak ‘Heb jij een gebroken been?’” Lauren (17 jaar): “Ik vind het best moeilijk om contacten te maken met leeftijdsgenoten uit angst om opnieuw afgewezen te worden.” En topsporter Jeffrey Stuut: “Oordeel pas als je iemand echt kent.”
Campagnesite DitisCP.nl
De campagne wordt via Facebook, Instagram en Twitter ingezet. Op de campagnewebsite www.ditiscp.nl staan de drie korte films, verdere informatie over CP, plus de films van de vorige campagne waarin we mensen met CP laten zien hoe het is om te leven met CP. Tijdens de campagne, die loopt tot en met 23 juli, kunnen mensen met CP en/of hun ouders hun ervaringen met vooroordelen rond CP delen via #ditisCP.