Blokken bouwen en voorlezen verbeteren het leervermogen

0
580

Veel ouders besteden in de peuter- en kleutertijd veel te weinig tijd aan stimulerende activiteiten zoals met blokken spelen, verhaaltjes voorlezen of voorwerpen tellen. Jammer, want aandacht op dit gebied bevordert de schoolprestaties.

Dat blijkt uit een internationale studie Trends in International ¬Mathematics and Science Study (TIMSS).  Professor Michel Vandenbroeck van de UGent: “De leeromgeving thuis heeft een grote en langdurige impact op de resultaten van onze kinderen later op school. Dat wil niet zeggen dat we onze kleuters allemaal moeten leren lezen of schrijven. Het is net belangrijk dat ze spelenderwijs in contact komen met cijfers en letters. Laat ze ontdekken, proberen en falen. Dat wakkert hun leer- en nieuwsgierigheid aan.”

Lage score Vlaanderen
De internationale studie toetst om de vier jaar de kennis van wiskunde en wetenschappen bij leerlingen uit het vierde leerjaar, maar ook de ouders vulden een vragenlijst in. Opvallend is dat van álle deelnemende West-Europese landen Vlaanderen heet laagste scoort. Van de Noord-Ieren speelt 68 procent vaak eens een woordspelletje met zijn kleuter of zingt samen een liedje. In Vlaanderen is dat amper 28 procent.

Maar liefst 5.400 kinderen uit 153 scholen namen in Vlaanderen deel. Aan hun ouders werd gevraagd hoe vaak ze “stimulerende activiteiten” deden met hun kind, alvorens het naar de basisschool ging. Bitter weinig dus, en dat heeft een negatief effect op de resultaten van hun kinderen op de toetsen. Kleuters die vaak gestimuleerd zijn, haalden in het vierde leerjaar gemiddeld 18 punten meer voor wiskunde en 23 voor wetenschappen.

Geen tijd
“Dat Noord-Ierland zulke hoge scores haalt, is niet toevallig: vrouwen werken daar veel minder”, zegt Vandenbroeck. “Ze kunnen veel meer tijd doorbrengen met hun kinderen dan Vlaamse vrouwen.” Dat ook landen als Frankrijk of Duitsland beter scoren dan Vlaanderen, zou volgens de professor te maken kunnen hebben met culturele verschillen of sociale gewoontes.

Mogelijk heeft het ook te maken met het Vlaamse kleuteronderwijs. “Want ook daar is minder aandacht voor cijfers en letters dan in andere landen”, zegt onderzoekster Margo Vandenbroeck (KU Leuven), die meewerkte aan de Vlaamse analyse van TIMSS. “Leren lezen en schrijven behoort bij ons veel strikter tot het lager onderwijs.”

Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS)

(www.nieuwsblad.be)

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond vroeghulp- en -signalering

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here