Het BewegingsRelatieSpel (BeReSpel) is een ervaringsgerichte vorm van speltherapie voor kinderen met een verstandelijke beperking. De technieken uit het spel zijn goed toepasbaar voor begeleiders, pedagogisch medewerkers en leraren om de emotionele ontwikkeling, zelfbewustzijn en hechting te stimuleren.

Normaal gesproken is bij speltherapie symbolisch spel het middel om aan emotionele ontwikkelingsproblematiek van het kind te werken. Bij kinderen met een verstandelijke beperking is het spelen op symbolisch spelniveau meestal te hoog gegrepen. Daarom is Diana Kersten, de ontwikkelaar van het spel, op zoek gegaan naar meer ervaringsgerichte middelen, vertelt zij op fortior.info. Uiteindelijk vond zij in de Sherborne Bewegingspedagogiek, gericht op lichaamsbewustzijn, bewegingservaringen en relatie, een goed uitgangspunt om speltherapie te bieden. Voor deze specifieke doelgroep heeft zij dit verder ontwikkeld tot het BeReSpel: BewegingsRelatieSpel.

Kern kind

BeReSpel sluit aan volgens Kersten bij emotioneel zeer prille en basale behoeftes, zoals basisveiligheid, basisvertrouwen, prikkeldosering, structuur, affectie, lichamelijk contact, koestering, lichaamsbewustzijn. “Het spel komt heel dicht bij de kern van het kind, waardoor het puur kan reageren en zichzelf kan en mag zijn. Daarnaast wordt de begeleider, therapeut of ouder in het BeReSpel nadrukkelijk uitgenodigd om sensitief en responsief met het kind bezig te zijn. Het BeReSpel geeft zowel kind als begeleider, therapeut of ouder de mogelijkheid om van elkaar te genieten en plezier met elkaar te beleven.”

Advertentie

Steviger basis

Elementen uit BeReSpel kunnen gemakkelijk opgenomen worden in de dagelijkse verzorgings- en contactmomenten: bijvoorbeeld bij een wiegspelletje in de snoezelhoek, een kietelspelletje bij het aantrekken van de sokken, een balanceerspelletje bij het op schoot een liedje zingen. “Het kan nèt die extra betekenis in je relatie met het kind geven, naast de routinematige bezigheid. Door in het BeReSpel met elkaar te spelen in een intensief 1 op 1 contact, leert het kind over zichzelf, over de ander, over de relatie met elkaar en over de ruimte waarin hij speelt. Een veilige relatie tussen cliënt en begeleider is de basis voor dit leerproces. Hiermee wordt het kind een steviger basis gegeven om zich verder te ontwikkelen, ook op andere gebieden.”

Meer leren over het BeRespel?

FORTIOR organiseert in samenwerking met Diana Kersten op 24 april een studiedag over hoe je emotionele ontwikkeling, zelfbewustzijn en heching kunt stimuleren bij mensen met een verstandelijke beperking. Lees hier meer over de studiedag

Bron: fortior.info

Vakblad Vroeg is er voor professionals die werken in de geboortezorg en met kinderen tot zeven jaar en hun ouders. Een abonnement kost slechts €28,- per jaar.

Ontdek ons VROEG-magazine

Vakblad Vroeg is er voor professionals die werken in de geboortezorg en met kinderen tot zeven jaar en hun ouders. Sleutelwoorden zijn preventie, vroegtijdige onderkenning en vroeghulp. Ons kwartaalmagazine biedt achtergrond en verdieping. Een abonnement kost slechts € 28,- per jaar.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen op het gebied van de geboortezorg en de zorg rond het jonge kind en zijn ouders? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief. Deze verschijnt iedere dinsdagochtend.

"*" geeft vereiste velden aan